Sjokkerende uttalelse av barneminister Ropstad

Har du meninger? Send oss din mening. Følg oss på Facebook

Norske politikere ville at barneminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF / Kristelig Folkeparti / Kristelig demokratiske parti) skulle komme til parlamentet og diskutere barnevernskrisen. Ropstad sa nei, det er ingen krise.

Ropstads avslag på å anerkjenne Norges enestående barnevernskrise, kombinert med at han ikke godtok invitasjonen til debatt i parlamentet taler bind. Ropstad viser forakt for alle barna og deres familier som har lidd i Norge og som fortsatt lider i dag, på grunn av et dysfunksjonelt ideologisk drevet barn og familie som ødelegger velferdssystemet. Ved å ignorere dette, vil endringer som foreslås for barnevern de neste årene legge større vekt på å beskytte og skjule systemet, enn det vil ha for å sette barn og familiens behov først.

Ropstad ser ut til å bry seg veldig lite om de 34 norske barnevernssakene som verserer i Strasbourg, og årsakene til at disse sakene oppsto i utgangspunktet. Nok en gang handler det om fornektelse, dekke over og få på plass ting som ser ut som om noe positivt kan skje. Men dessverre, i løpet av de siste 20 årene eller så har denne taktikken aldri fungert til beste for barnet og deres familie. Barn vil fortsette å lide daglig i Norge med dagens holdning i toppen.

Dagbladet, en av Norges største aviser, melder:

Å nekte å stå til ansvar for barnevernskrisen er helt sjokkerende. «Det er krise i barnevernet, men barneministeren nekter å komme til parlamentet og rapportere om situasjonen. Jeg er rett og slett sjokkert, sier Kari Henriksen (Ap / Arbeiderpartiet / Arbeiderpartiet).

Sammen med stortingskollegene Åslaug Sem-Jacobsen (SP / Senterpartiet / Senterpartiet) og Freddy Øvstegård (SV / Sosialistisk Venstreparti / Sosialistisk Venstreparti) sendte Henriksen et brev til barneministeren 21. oktober 2019 med krav om at Ropstad kommer til parlamentet til rapport om krisen i barnevernet.

I sitt svarbrev til de tre medlemmene i parlamentets kulturkomité påpeker Ropstad at lederen for det samme utvalget, Kristin Ørmen Johnsen (H / Høyre / Høyre), allerede har fremmet en interpellasjon «som tar opp sentrale utfordringer innen barnevern «og som vil bli diskutert i parlamentet.

Henriksen mener Ropstads svar er et tydelig tegn på at han ikke støtter åpenhet som barnevernet trenger.

«I flere måneder, faktisk i flere år, har vi mottatt krisemeldinger på toppen av krisemeldinger om barn som ikke får hjelp. Barn opplever uakseptabel tvangsmetode. Barn gråter om hjelp uten å få det. Ansatte gråter mer tid for å hjelpe barna uten å få det. Dømt i Den europeiske menneskerettighetsdomstol. Kritikk fra domstolene i Norge. Fagfolk som roper. Og dette er ikke en uttømmende liste, «sier Henriksen og fortsetter:

«Likevel synes Ropstad det ikke er verdt å møte en stor andel av parlamentet som krever at ministeren skal redegjøre for krisen. At han ikke ønsker å ha en bred og åpen debatt om disse sakene i parlamentet viser at barnevern er ikke blant hans hjertesaker.

Henriksen fikk støtte fra Åslaug Sem-Jacobsen og Freddy Øvstegård. «Dette er ikke bare skuffende, det er provoserende! Ikke bare på vegne av oss i opposisjonen i parlamentet, men på vegne av alle menneskene som har blitt berørt og engasjert rundt om i hele landet den siste tiden; overbevisningene i ECTHR og svært kritiske forhold for utsatte barn i barnevernet, sier Sem-Jacobsen og fortsetter:

«På Senterpartiet på onsdag stilte vi en rekke spørsmål som skulle reises om barnevern for Ropstad i løpet av spørsmålet. Jeg føler ikke at statsråden har full oversikt, og heller ikke et godt nok svar på hvordan alle utfordringene skal løses . Det er for mye som skjer mange steder i dette veldig komplekse feltet. Derfor ville en riktig orientering om statsrådens status være viktig og riktig ting å gjøre. »

Øvstegård følger opp:

«Ropstad vender ryggen til både barns og ansattes advarsler om store barnevernsutfordringer. Han vil ikke engang snakke med landets topp valgte organ om hva vi trenger å gjøre for å rydde opp i det. Det er forakt for barna, de ansatte i parlamentet. SV-partiet vil vurdere om vi bør undersøke andre måter å få Ropstad til å snakke. Svar med en interpellasjon er ikke nok. Det er en begrenset form for debatt, sier Øvstegård.

Men, opplyser Ropstad, det er ingen krise.

Foto: Bjørn Langsem

Kilde: